Conference Registration

Sarawak buka dua loji hidrogen hijau menjelang 2027

By: Juliana Pija Ismail

July 12, 2023

KUALA LUMPUR: Sarawak bakal menjadi pengeluar utama tenaga hidrogen hijau di rantau ini menerusi pembukaan dua loji hidrogen hijaunya menjelang 2027.

Pembangunan loji itu juga berupaya memenuhi permintaan untuk hidrogen hijau yang sedang berkembang pesat apabila dunia berusaha untuk menyahkarbon ekonomi.

Menurut Timbalan Menteri Tenaga Dan Kelestarian Alam Sekitar Sarawak, penglibatan dua syarikat dari Korea Selatan dan Jepun itu membolehkan Sarawak menghasilkan 200,000 tan hidrogen hijau setahun menjelang 2027.

“Pembangunan loji itu turut memastikan negara berada di landasan yang tepat untuk memenuhi komitmen sifar pelepasan bersih menjelang 2050” katanya kepada sidang media selepas merasmikan Pameran & Persidangan Hidrogen Hijau Asia Pasifik 2024 (APGH 2024) di sini, hari ini.

Permintaan untuk hidrogen hijau dijangka berkembang sebanyak 50 peratus setahun sepanjang sedekad yang akan datang.

Tahun lalu, jumlah pengeluaran untuk hidrogen hijau meningkat lebih daripada 40 peratus kepada 38 juta tan atau separuh daripada keperluan dunia menjelang 2030.

Dianggarkan hidrogen hijau akan menjana sehingga 30 juta pekerjaan menjelang 2050 dan peningkatan hasil tahunan AS$2.5 trilion kepada ekonomi seluruh dunia.

Reading Progress:

Related Post

Scroll to Top